Je kan tegenwoordig een gids maken op Instagram. Say what? Huh? Ja dat was ook mijn eerste gedachten toen ik hier achter kwam. Een gids wat moet ik hier nou weer mee?

Maar eerst, wat is Instagram de laatste tijd toch lekker bezig met het ontwikkelen van het platform. Er komen steeds meer nieuwe functies bij en regelmatig als ik Instagram open vind ik de functies ergens anders op mijn scherm.

Toen de reels er ineens waren wist ik niet of ik er nou blij mee moest zijn of niet? Het ene moment dacht ik: ‘Laat filmpjes lekker op TikTok ik bekijk ze daar wel.’ En het andere moment dacht ik: ‘Leuk hoe creatief mensen en bedrijven hier op inspelen en wat kan je er veel mee’. 

Op een gegeven moment werd mijn feed overgenomen door reels en zag ik bijna geen “normale” post meer en werd ik er niet meer heel gelukkig van. Tot ik van de week mijn instagram openende en het knopje video’s los zag van mijn feed. Jeej, happy me! Als je reels wil bekijken heb je daar nu een nieuwe plek voor.

Gids op Instagram

En toen stuitte ik op de gids… Zoals ik al eerder noemde wat moet ik hier nou weer mee? Je kan dus een gids maken op Instagram over plaatsen, producten en berichten.

Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat je alles aan de gids alleen kan toevoegen als het een bericht is die je al geplaatst heb. Je kan in de gids geen nieuwe berichten, plaatsen of producten plaatsen.

Welke opties heb je?

Plaatsen:

Je kan een gids maken over een plaats. Ben je bijvoorbeeld een travel blogger en wil je je berichten van een plek bundelen? Dan kan dat met de gids. Je voegt een titel toe aan je gids, voegt een omschrijving toe en je selecteert vervolgens de berichten die over die plaats gaan.

Let op: Aan deze berichten moet wel de locatie zijn toegevoegd. Als je dat niet heb gedaan dan kan je de berichten niet toevoegen aan de gids, omdat de locatie ontbreekt.

Producten:

Met de producten gids kan je een gids maken met producten. Als je producten op Instagram ben tegen gekomen die je interessant vind of wil kopen kan je deze toevoegen aan je verlanglijst. Maar voor bijvoorbeeld de beautybloggers kan het een handige tool zijn om de make-up producten te selecteren die jij gebruik. Dan maak je daar een gids van en kan je de gids in één keer delen met je volgers.

Berichten:

Als laatste is er een optie om een gids te maken met berichten. In tegen stelling tot de plaatsen gids is het geen eis dat er een locatie is toegevoegd, maar is het enige eis dat het bericht als gepost is. 

Schrijf je bijvoorbeeld blogs over marketing en heb je verschillende blogs geschreven over SEO en daar een bericht van gepost op Instagram? Dan kan je bijvoorbeeld een gids maken met de berichten die over SEO gaan. Dan kan je al je berichten/blogs bundelen in de gids die over dat onderwerp gaan en hoeven je volgers ook niet verder te zoeken.

Hoe maak je een gids op Instagram?

Ik ga je stap voor stap uitleggen hoe je een gids maakt op Instagram. Je kan de gids die je maakt meteen delen, maar je hem ook opslaan als concept. Op de afbeedling zie je waar je het concept terug kan vinden. Ik ben er wel achter gekomen dat niet iedereen die gids opties in het midden heeft. Instagram heeft er weer voor gekozen om het te a/b testem en alleen bij sommige mensen die functie toe te voegen. Hieronder leg ik je stap voor stap uit hoe je een gids maak. 

Stap 1: Ga naar je eigen profiel/eigen feed.
Stap 2: Ga naar het plusje in de hoek.
Stap 3: Nu kom je in het venster “maken” klik op de onderste genaamd guides.
Stap 4: Kies welk soort gids je wil maken (bijvoorbeeld berichten).
Stap 5: Selecteer de berichten die je in je gids wil toevoegen en klik op volgende.
Stap 6: Voeg een titel toe (en wijzig eventueel je omslagfoto).
Stap 7: Vertel waar je gids over gaat
Stap 8: Voeg per bericht een titel toe en eventueel een bericht
Stap 9: Klik op volgende en dan op delen

Instagram gids

TADA! Je gids is gemaakt, woehoe. 

Let op: Je kan geen video’s toevoegen aan de guide alleen maar berichten.

Wat vind ik van deze functie?

Ik ben voor nu enthousiast over de functie, maar ik ben natuurlijk ook erg benieuwd wat je hier uit kan halen. Is het echt een toegevoegde waarde voor Instagram? Of is het weer een leuk tooltje waar ik al social media freak enthousiast van wordt en waar je eigenlijk niets aan heb. Ik ben in ieder geval benieuwd, hoe denken jullie erover?